Special aspects of formation of inclusive literacy of the students of pedagogical and non-pedagogical training at a university


Cite item

Full Text

Abstract

Nowadays, the guidelines of the social and educational inclusion are reflected in the federal state educational standards of higher education of the latest generation in the form of the competence-based results of a future university graduate. The inclusive competence must be formed by the graduates of all training programs regardless of the nature of their future professional activity. Most university teachers express a doubt about the necessity of making the inclusive competence universal, based on the specific wording of this competence represented in the federal state educational standards of higher education for bachelors and specialists. The study proposes the inclusive literacy as an alternative to the inclusive competence, which is defined by the authors in the context of a functional approach to different aspects of human life. The paper justifies the expediency of considering the inclusive literacy rather than a competence or culture; formulates the content definition of the inclusive literacy in the context of a broad understanding of inclusion. The authors conducted a survey of 386 students of the Southern Federal University studying under the pedagogical and non-pedagogical training programs. Based on the analysis of the survey results, the authors identified common and specific problems occurring when implementing the practice of the inclusive literacy formation by the students of pedagogical and non-pedagogical training programs: the insufficient understanding of the essence of inclusion and its considering by the majority of the students mostly in the narrow context; low awareness about the regulatory grounds of the social and educational inclusion; formal attitude to the inclusion issues mediated by the specifics of training programs. The results of the study show that it is necessary to review the content of the inclusive competence recorded in the Federal State Educational Standard of Higher Education 3++ in the context of broad understanding of the inclusion and its correlation with the functional inclusive literacy.

About the authors

Liliya Vasilievna Goryunova

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Email: lvgoryunova@sfedu.ru
ORCID iD: 0000-0002-1685-5404

Doctor of Sciences (Education), Associate Professor, Head of Chair of Inclusive Education and Socio-Pedagogical Rehabilitation of the Academy of Psychology and Pedagogy

Russian Federation

Ekaterina Sergeevna Timchenko

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Author for correspondence.
Email: esshipankina@sfedu.ru
ORCID iD: 0000-0002-2095-5440

PhD (Pedagogy), assistant professor of Chair of Inclusive Education and Socio-Pedagogical Rehabilitation of the Academy of Psychology and Pedagogy

Russian Federation

Ivan Vladimirovich Timchenko

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Email: ivtimchenko@sfedu.ru
ORCID iD: 0000-0002-0820-242X

junior researcher of Chair of Inclusive Education and Socio-Pedagogical Rehabilitation of the Academy of Psychology and Pedagogy

Russian Federation

References

  1. Алехина С.В. Развитие инклюзивного образования в свете нового закона «Об образовании в Российской Федерации» // Бюллетень Учебно-методического объединения вузов РФ по психолого-педагогическому образованию. 2013. № 1. С. 073–078. EDN: RKBPKV.
  2. Ахметова Д.З. Инклюзивное образование – путь к инклюзивному обществу // Педагогическое образование и наука. 2014. № 1. С. 65–70. EDN: SGGRKR.
  3. Алехина С.В., Мельник Ю.В., Самсонова Е.В., Шеманов А.Ю. Оценка инклюзивного процесса как инструмент проектирования инклюзии в образовательной организации // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26. № 5. C. 116–126. doi: 10.17759/pse.2021260509.
  4. Дьячкова М.А., Томюк О.Н., Шуталева А.В., Дудчик А.Ю. Инклюзивная организационная культура как культура принятия разнообразия и взаимопонимания // Перспективы науки и образования. 2019. № 5. С. 373–385. doi: 10.32744/pse.2019.5.26.
  5. Гох А.Ф., Шестакова Н.Н., Юрков Д.В. Инклюзивная культура: от образовательного к социокультурному контексту // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2019. № 2. С. 189–198. EDN: ZTQSCL.
  6. Музыка О.А., Попов В.В. Актуальность проблемы формирования инклюзивной культуры: научный дискурс // Социология. 2020. № 1. С. 232–237. EDN: BBDJPT.
  7. Якубова Ф.Р. Инклюзивная культура – ключевой фактор успешности инклюзивного образования // Наука и школа. 2020. № 1. С. 123–129. EDN: UISDSL.
  8. Налобина А.Н., Ульжекова Н.Т., Стоцкая Е.С. От спорта адаптивного к спорту инклюзивному: успешный опыт перехода // Адаптивная физическая культура. 2022. Т. 91. № 3. С. 37–39. EDN: NNWUEV.
  9. Стадник Е.Г., Тючкалов Р.К., Евсеева О.С., Сысоева Е.Ю. Проблемы развития инклюзивного спорта как фактора социальной адаптации людей с ограниченными возможностями здоровья // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 11. С. 426–432. doi: 10.34835/issn.2308-1961.2021.11.p426-432.
  10. Упорникова И.В., Завьялов А.А., Козлова Е.В. Правовые аспекты развития инклюзивного туризма // Наука и образование: хозяйство и экономика; предпринимательство; право и управление. 2020. № 12. С. 79–82. EDN: BGXJLI.
  11. Чурилина И.Н., Ларченко Л.В., Анисимов Т.Ю., Волков А.М. Инклюзивный туризм как инновационный метод реабилитации и восстановления благополучия человека // Инновации. 2021. № 1. С. 79–84. doi: 10.26310/2071-3010.2021.267.1.011.
  12. Короткова С.Г. Проектирование универсальной среды с использованием специальных средств доступности для маломобильных людей // Архитектура и современные информационные технологии. 2020. № 1. С. 154–164. doi: 10.24411/1998-4839-2020-15010.
  13. Бухтиярова И.Н. Информационные технологии как фактор развития современного инклюзивного общества // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2015. № 6-1. С. 118–121. EDN: TZBPUJ.
  14. Антилогова Л.Н., Пустовалова Н.И., Лазаренко Д.В. Проблемы и перспективы создания инклюзивного общества // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 3. С. 3948–3958. EDN: JYFPHH.
  15. Горюнова Л.В. Модель формирования инклюзивной компетентности педагога в процессе его профессиональной подготовки // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2018. № 2. С. 57–63. EDN: XRFJHF.
  16. Инденбаум Е.Л. Инклюзивная компетентность как перспектива современного педагогического образования // Вестник Томского государственного университета. 2020. № 452. С. 194–204. doi: 10.17223/15617793/452/24.
  17. Ромашевская Е.С. Подготовка педагогов к проектированию инклюзивного образовательного пространства: аспекты теории и практики. Ростов н/Д.: Южный федеральный университет, 2018. 144 с. EDN: VYCBBA.
  18. Чиндина Л.А., Берсенев М.В., Козлитина А.Л. Развитие образовательного пространства через увеличение степени инклюзии (мировой опыт) // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 437. С. 188–196. doi: 10.17223/15617793/437/27.
  19. Горюнова Л.В., Тимченко Е.С., Тимченко И.В. Формирование инклюзивной грамотности студентов вуза: от концептуальной идеи к реальной практике. Ростов н/Д.: Южный федеральный университет, 2021. 130 с. EDN: DPIAHK.
  20. Горюнова Л.В., Тимченко Е.С., Тимченко И.В. Формирование инклюзивной грамотности студентов вузе: анализ эффективности организационных моделей учебного процесса // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. № 6. С. 828–834. doi: 10.30853/ped200162.
  21. Горюнова Л.В., Тимченко Е.С., Тимченко И.В. Инклюзивная грамотность студентов вуза: общая характеристика, способы формирования, влияние в контексте профессионального развития // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. № 6. С. 1027–1034. doi: 10.30853/ped20210135.
  22. REFERENCES
  23. Alekhina S.V. Development of inclusive education in the light of the new law “On education in the Russian Federation”. Byulleten Uchebno-metodicheskogo obedineniya vuzov RF po psikhologo-pedagogicheskomu obrazovaniyu, 2013, no. 1, pp. 073–078. EDN: RKBPKV.
  24. Akhmetova D.Z. Inclusive education – the way to the inclusive society. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka, 2014, no. 1, pp. 65–70. EDN: SGGRKR.
  25. Alekhina S.V., Melnik Yu.V., Samsonova E.V., Shemanov A.Yu. Assessment of inclusive process as a tool for designing inclusion in educational institution. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie, 2021, vol. 26, no. 5, pp. 116–126. doi: 10.17759/pse.2021260509.
  26. Dyachkova M.A., Tomyuk O.N., Shutaleva A.V., Dudchik A.Yu. Inclusive organizational culture as a culture of diversity acceptance and mutual understanding. Perspektivy nauki i obrazovaniya, 2019, no. 5, pp. 373–385. doi: 10.32744/pse.2019.5.26.
  27. Gokh A.F., Shestakova N.N., Yurkov D.V. Inclusive culture: from educational to sociocultural context. Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V.P. Astafeva, 2019, no. 2, pp. 189–198. EDN: ZTQSCL.
  28. Muzyka O.A., Popov V.V. The relevance of the problem of the formation of inclusive culture: a scientific discourse. Sotsiologiya, 2020, no. 1, pp. 232–237. EDN: BBDJPT.
  29. Yakubova F.R. Inclusive culture – a key factor for success in inclusive education. Nauka i shkola, 2020, no. 1, pp. 123–129. EDN: UISDSL.
  30. Nalobina A.N., Ulzhekova N.T., Stotskaya E.S. From adaptive to inclusive sports: a successful transition experience. Adaptivnaya fizicheskaya kultura, 2022, vol. 91, no. 3, pp. 37–39. EDN: NNWUEV.
  31. Stadnik E.G., Tyuchkalov R.K., Evseeva O.S., Sysoeva E.Yu. Problems of the development of inclusive sports as a factor of social adaptation of people with disabilities. Uchenye zapiski universiteta im. P.F. Lesgafta, 2021, no. 11, pp. 426–432. doi: 10.34835/issn.2308-1961.2021.11.p426-432.
  32. Upornikova I.V., Zavyalov A.A., Kozlova E.V. Legal aspects of the development of inclusive tourism. Nauka i obrazovanie: khozyaystvo i ekonomika; predprinimatelstvo; pravo i upravlenie, 2020, no. 12, pp. 79–82. EDN: BGXJLI.
  33. Churilina I.N., Larchenko L.V., Anisimov T.Yu., Volkov A.M. Inclusive tourism as an innovative method of rehabilitation and restoration of human well-being. Innovatsii, 2021, no. 1, pp. 79–84. doi: 10.26310/2071-3010.2021.267.1.011.
  34. Korotkova S.G. Designing a universal environment using special means of accessibility for disabled people. Arkhitektura i sovremennye informatsionnye tekhnologii, 2020, no. 1, pp. 154–164. doi: 10.24411/1998-4839-2020-15010.
  35. Bukhtiyarova I.N. Information technologies as a factor of modern inclusive society development. Gumanitarnye, sotsialno-ekonomicheskie i obshchestvennye nauki, 2015, no. 6-1, pp. 118–121. EDN: TZBPUJ.
  36. Antilogova L.N., Pustovalova N.I., Lazarenko D.V. Problems and prospects of creating an inclusive society. Professionalnoe obrazovanie v sovremennom mire, 2020, vol. 10, no. 3, pp. 3948–3958. EDN: JYFPHH.
  37. Goryunova L.V. Model of formation of inclusive competence of teacher in the process of his professional training. Gumanitarnye nauki (g. Yalta), 2018, no. 2, pp. 57–63. EDN: XRFJHF.
  38. Indenbaum E.L. Inclusive competences as a perspective of modern pedagogical education. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 2020, no. 452, pp. 194–204. doi: 10.17223/15617793/452/24.
  39. Romashevskaya E.S. Podgotovka pedagogov k proektirovaniyu inklyuzivnogo obrazovatelnogo prostranstva: aspekty teorii i praktiki [Training teachers to design inclusive environment: theory and practice aspects]. Rostov-on-Don, Yuzhnyy federalnyy universitet Publ., 2018. 144 p. EDN: VYCBBA.
  40. Chindina L.A., Bersenev M.V., Kozlitina A.L. The development of the educational space through an increase in the degree of inclusion (world experience). Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 2018, no. 437, pp. 188–196. doi: 10.17223/15617793/437/27.
  41. Goryunova L.V., Timchenko E.S., Timchenko I.V. Formirovanie inklyuzivnoy gramotnosti studentov vuza: ot kontseptualnoy idei k realnoy praktike [Inclusive literacy formation of university students: from concept to real practice]. Rostov-on-Don, Yuzhnyy federalnyy universitet Publ., 2021. 130 p. EDN: DPIAHK.
  42. Goryunova L.V., Timchenko E.S., Timchenko I.V. Forming higher school students’ inclusive competence: efficiency of organizational teaching models. Pedagogika. Voprosy teorii i praktiki, 2020, vol. 5, no. 6, pp. 828–834. doi: 10.30853/ped200162.
  43. Goryunova L.V., Timchenko E.S., Timchenko I.V. University students’ inclusive literacy: general characteristics, ways of formation, influence in the context of professional development. Pedagogika. Voprosy teorii i praktiki, 2021, vol. 6, no. 6, pp. 1027–1034. doi: 10.30853/ped20210135.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c)



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies